Queenstown

När vi var klara med Kaikoura (och ätit god fisk) satte vi oss på bussen till Christchurch. Norskarna som vi träffade för någon vecka sedan (och som kom från Böler där vi jobbade i Oslo!) hade bott i Christchurch ett tag, och tyckte inte det fanns så mycket att göra i staden. Det var en jordbävning där 2011 som tog 120 liv, och mycket är fortfarande förstört. Därför bestämde vi oss för att bara sova där en natt, för det enda vi ville göra var att gå runt och kolla. Vi kom med bussen vid sju, och det ÖSREGNADE. Vårt hostel låg 30 minuter bort (enda vi kunde få tag på)... När vi gick igenom staden kändes det verkligen som en spökstad (som vi hade hört från flera håll). Många hus var fortfarande i ruiner eller helt tomma, kyrkan hade gått av på mitten och det var nästan inga människor ute (visst det regnade, men några brukar man alltid se springa runt i stan). Nästa dag åkte vi redan vid nio, så lång tid hade vi inte i Christchurch men det kändes ändå nog.
Bussen vi tog nu skulle ta nio timmar, och ta oss ner till Queenstown. Ganska oskön buss, men vi var nöjda för den hade säkerhetsbälten (vilket de oftast inte har...). Resan gick bättre än vad vi förväntade oss! Vi har tyckt det har varit rätt konstigt att vi träffat så lite svenskar, men på bussen satt ett svenskt gäng bakom oss och ett framför oss. Även när vi kom fram snackade vi lite med två svenska gubbar som var här på semester. Kul!
Vi ska faktiskt stanna i Queenstown en vecka, tills vi flyger till Australien. På torsdag ska vi göra en heldagsutflykt till Milford Sound (ja, vi ska komma ihåg kameran!!), sen har vi lite andra småplaner.

Idag ska vi till biblioteket och se om vi kan få in lite bilder, så håll tummarna!